Vissza az előzőleg látogatott oldalra (nem elérhető funkció)Vissza a tananyag kezdőlapjára (P)Ugrás a tananyag előző oldalára (E)Ugrás a tananyag következő oldalára (V)Fogalom megjelenítés (nem elérhető funkció)Fogalmak listája (nem elérhető funkció)Oldal nyomtatása (nem elérhető funkció)Oldaltérkép megtekintése (D)Keresés az oldalon (nem elérhető funkció)Súgó megtekintése (S)

A weblapkészítés technikája (HTML5, CSS3) és ergonómiája / Úton a reszponzív arculat felé

Tanulási útmutató

Összefoglalás

Leckénkben megismerkedünk a reszponzív arculat előnyeivel, hátterével, és egy konkrét esettanulmányt is áttekintünk.

Úton a reszponzív arculat felé

Ahhoz, hogy az általunk készített weboldalon többféle platform, eszközön is jól használható legyen, törekednünk kell arra, hogy az oldalunk reszponzív legyen.

Megjegyzés

A Responsive Web Design (RWD) egy olyan tervezési módszert jelent, amelynek célja, hogy optimális megjelenést biztosítson (egyszerű olvashatóság, könnyű navigálhatóság) a különböző eszközökön (mobil eszközöktől a nagyobb felbontású monitorokig).

Lásd http://en.wikipedia.org/wiki/Responsive_web_design

Viewport megadása

A mobil eszközök böngészőprogramjai az oldalakat virtuális ablakokban jelenítik meg (ezt nevezzük viewportnak), amely általában szélesebb, mint a képernyő, és ezen területen a felhasználók több irányban barangolhatnak, illetve egyes területekre ráközelíthetnek, illetve eltávolodhatnak.

Ha ezen viewport tulajdonságait meg szeretnénk adni a jobb felhasználói élmény biztosításának érdekében, egy <meta> taget kell használnunk, amelyet az oldal <head> részében kell elhelyeznünk. A viewportnak számos tulajdonsága lehet, amelyet vesszővel elválasztva adhatunk meg.

Lássunk egy példakódot:

Forráskód
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1, maximum-scale=1">
Magyarázat
  • A width attribútummal adhatjuk meg a viewport szélességét. Ez lehet egy konkrét érték (pl. 500), de van egy speciális érték is (device-width), amellyel az aktuális eszköz kijelzőjének szélességét tudjuk megadni (normál nagyítási szintre vonatkozóan).
  • A height paraméterrel a viewport magassága adható meg, illetve itt is használható a device-height érték is.
  • Az initial-scale paraméterrel állíthatjuk be azt az alapértelmezett nagyítási szintet, ami az oldal első betöltésekor lesz érvényes.
  • A maximum-scale és minimum-scale paraméterrel a maximális és minimális nagyítási szintet állíthatjuk be.
    • Az egyes mobil eszközök eltérően viselkednek akkor, ha például álló helyzetből (portrait) fekvő helyzetbe (landscape) állítjuk a böngészőt. Például egy álló helyzetből fekvő helyzetbe váltás eredményezheti azt, hogy a böngésző megváltoztatja a nagyítási szintet, ahelyett, hogy úgy rendezné el az oldalt, mintha eleve fekvő helyzetbe töltődött volna be. Ezen nem kívánatos viselkedés miatt szokták a fejleszők a maximum-scale paramétert 1-re állítani.
  • A user-scalable paraméterrel engedélyezhetjük (user-scalable="yes"), illetve letilthatjuk (user-scalable="no"), hogy a felhasználó nagyíthatja-e az alkalmazást vagy sem.
    • pl. a Google térkép esetén a user-scalable="no" beállítással találkozunk, mert ott hátrányos lenne, ha a térképre az eszköz nagyítás funkciójával közelítenénk rá, mert akkor a térkép pixelessé válna. Ehelyett maga az alkalmazás biztosítja nekünk a térképre történő kíváló minőségű nagyítást.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Media Query használata

Ahhoz, hogy az adott médiához jól illeszkedő stíluslapot készíthessünk, szükségünk lesz arra, hogy az úgynevezett medialekérdezéssel (query) is foglalkozzunk.

Egy médialekérdezés egy média típus megadásból áll valamint nulla vagy több kifejezésből, amelyek lekérdezik az aktuális média egyes tulajdonságait. Egy médialekérdezés igazából egy logikai kifejezésnek tekinthető, ami igaz vagy hamis értékkel tér vissza. A lekérdezés igaz, ha a megadott média típus megegyezik az eszköz média típusával, és az összes kifejezés értéke igaz.

Nézzünk egy példát:

Példa
Forráskód
<link rel="stylesheet" media="screen and (color)" href="pelda.css">
Magyarázat

Ezzel a kóddal a pelda.css stíluslapot színes képernyőn való megjelenítéshez linkeltük be. Az and operátorral több feltétel együttes meglétét kezeltük le.

Ugyanezt elérhetjük a @import szabály alkalmazásával is:

Forráskód
@import url(color.css) screen and (color);

Ha az összes médiatípusra egyben szeretnénk hivatkozni rövidített módon, akkor használhatjuk az all kifejezést.

Példa
Forráskód
@media all and (min-width:500px) { … }
@media (min-width:500px) { … }
MagyarázatA fenti kifejezés minden médiatípusra vonatkozik, amennyiben a megjelenítő minimális szélessége 500 képpont. Az all érték viszont elhagyható, erre mutat példát a második sorban található definíció.

Operátorok

A kifejezésekben különböző operátorokat használhatunk, ilyen a már példában szerepelt and (és) is. Most nézzük ezeket összegyűjtve:

Vissza a tartalomjegyzékhez

Média tulajdonságok

Most nézzük azon tulajdonságokat (pontosabban a leggyakrabban használtakat), amelyek használhatunk a kifejezésekben. Láthatjuk, hogy sok tulajdonságnál megadható a minimális és maximális érték is, ezeket nem tüntetjük fel külön, helyette azt szerepeltetjük, hogy használható-e a min illetve max előtag.

Vissza a tartalomjegyzékhez

Új Széchenyi terv
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszirozásával valósul meg.

A tananyag az ELTE - PPKE informatika tananyagfejlesztési projekt (TÁMOP-4.1.2.A/1-11/1-2011-0052) keretében valósult meg.
A tananyag elkészítéséhez az ELTESCORM keretrendszert használtuk.