Transzformációk és átmenetek
Kétdimenziós transzformációk
A transform tulajdonság segítségével transzformálhatjuk elemeinket.
Paraméterek és értékek:
A tulajdonságnak szóközzel elválasztva több transzformációt is megadhatunk.
- A rotate() érték elforgatja az elemet a képernyő síkján, mégpedig a paraméterül kapott szöggel.
- A rotateX() és a rotateY() értékek a paraméterül kapott szöggel forgatják el az elemet a képernyő vízszintes, és függőleges tengelye körül.
- A scale() érték a paraméterül kapott egy vagy (vesszővel elválasztva) két számérték szorosára méretezi át az elemet. Az első paraméter a vízszintes, az opcionális második a függőleges átméretezésért felel.
- A scaleX()/scaleY() értékek a paraméterül kapott számérték szeresére méterezi át az elemet vízszintesen/függőlegesen.
- A skew()érték a paraméterül kapott egy vagy (vesszővel elválasztva) két szög mértékével ferdíti az elemet. Az első paraméter a vízszintes, az opcionális második a függőleges ferdítésért felel.
- A skewX()/skewY() értékek a paraméterül kapott szöggel ferdítik el az elemet vízszintesen/függőlegesen.
- A translate() érték a paraméterül kapott egy vagy (vesszővel elválasztva) két hosszúságérték mértékével tolja el az elemet. Az első paraméter a vízszintes, az opcionális második a függőleges eltolásért felel. A pozitív értékek jobbra/le a negatív értékek balra/fel történő eltolást eredményeznek.
- A translateX()/translateY() értékek a paraméterül kapott hosszúságértékkel tolják el az elemet vízszintesen/függőlegesen.
- A matrix() érték egy 3x3-as transzformációs mátrixot alkot, a paraméterül kapott(vesszővel elválasztott) hat értékkel, amelyek a fenti transzformációk kombinációját adják.
A transform tulajdonság értékei nem öröklődnek.
Példa - Transzformációk bemutatása
MagyarázatA példában ugyanazt a képet használtuk fel többször. A képek alatt látszik, hogy milyen transzformációt hajtottunk végre.
Vissza a tartalomjegyzékhez
A transzformáció kezdőpontja
A transzformációk eredetileg az elem középpontjától számolódnak, de ezt megváltoztathatjuk.
A transform-origin tulajdonság segítségével beállíthatjuk, hogy honnan számoljuk a transzformációt.
Paraméterek:
- A tulajdonságnak megadhatunk egy vagy két (szóközzel elválasztott) paramétert.
- Két paraméter esetén az első a vízszintes, a második a függőleges elmozgatásért felel.
- Egy paraméter esetén az a vízszintes elmozdításért felel, míg a függőleges paraméternek automatikusan a center érték helyettesítődik be.
- Pozitív értékek esetén az eredet balra-fel, negatív esetén jobbra le mozdul el.
Értékek:
- Megadhatunk százalékos értékeket.
- Megadhatunk hosszúság értékeket.
- A left érték hatásra, a transzformáció az elem bal oldalától számítódik.
- A top érték hatásra, a transzformáció az elem tetejétől számítódik.
- A right érték hatásra, a transzformáció az elem jobb oldalától számítódik.
- A bottom érték hatásra, a transzformáció az elem aljától számítódik.
- A center érték hatásra, a transzformáció az elem középpontjától számítódik.
A transform-origin tulajdonság értékei nem öröklődnek.
Példa - Transzformáció középpontja
MagyarázatA példában ugyanazt a transzformációt (forgatás) mutatjuk be úgy, hogy különböző transform-origin értékeket állítunk be. Az első két példa megegyezik, mert az alapbeállítás az, hogy a kép középpontja körül történjen a transzformáció (transform-origin:50% 50%).
Vissza a tartalomjegyzékhez
Transzformáció 3D-ben
A transform tulajdonság segítségével 3D-s transzformációkat is végezhetünk elemeinken.
Paraméterek és értékek:
A tulajdonságnak szóközzel elválasztva több féle transzformációt is megadhatunk.
- A perspective() transzformációval megadhatjuk, hogy mennyire legyen 3D-s az elem nézete.
- Az értéknek paraméterül adhatunk egy pozitív számértéket. Minél nagyobb értéket adhatunk meg, annál kevésbé lesz 3D-s a perspektíva.
- A rotate3d() érték segítségével 3D-ben forgathatjuk el elemünket.
- Először három vesszővel elválasztott számértéket kell megadni paraméterül. Ezek az elforgatás tengelyét határozzák meg.
- Végül adjuk meg az elforgatás mértékét, egy szöggel.
- A rotateX(), rotateY(), rotateZ() értékek az X, Y, Z koordináta tengelyek körüli elforgatásért felelnek.
- Az értékeknek egy szöget adhatunk paraméterül, ami az elforgatás nagyságát adják.
- A scale3D() érték segítségével átméretezhetjük elemünket.
- Az értéknek három vesszővel elválasztott számértéket kell megadni paraméterül. Ezek az X, Y, Z koordináta mentén történő átméretezés arányszámát adják meg. A negatív értékek tükrözést eredményeznek.
- A scaleX(), scaleY(), scaleZ() értékek az X, Y, Z koordináta tengelyek körüli átméretezésért felelnek.
- Az értéknek egy számértéket adunk paraméterül, ez az átméretezés arányszámát adja meg. A negatív értékek tükrözést eredményeznek.
- A translate3d() érték az elemek 3D-s eltolásáért felel.
- Az értéknek három vesszővel elválasztott hosszúságértéket kell megadni paraméterül. Ezek az X, Y, Z koordináta mentén történő eltolás mértékét adják meg. A pozitív értékek jobbra/le/ki a negatív értékek balra/fel/be történő eltolást eredményeznek.
- A translateX(), translateY(), translateZ() értékek az X, Y, Z koordináta tengelyek menti eltolásért felelnek.
- Az értéknek egy hosszúságértéket adunk paraméterül, ami az eltolás mértékét határozza meg.
- A matrix3d() érték egy 4x4-es transzformációs mátrixot alkot, a paraméterül kapott (vesszővel elválasztott) tizenhat értékkel.
Tulajdonságok:
A transform tulajdonság értékei nem öröklődnek.
Vissza a tartalomjegyzékhez
A transzformáció stílusa (transform-style)
A transform-style tulajdonság segítségével meghatározhatjuk, hogy a transzformált elem gyermekei hogyan viselkedjenek a transzformáció során.
Értékek:
- A flat érték hatására az elem összes gyermeke bekerül a transzformált elemünk 2D-s síkjába.
- A preserve-3d érték megőrzi a gyermek elemek 3D-s perspektíváját.
A transform-style tulajdonság értékei nem öröklődnek.
Vissza a tartalomjegyzékhez
A transzformáció perspektívája (perspective)
A perspective tulajdonság segítségével meghatározhatjuk a transzformált elem gyermekeinek perspektíváját.
Értékek:
- Megadhatunk tetszőleges pozitív számértéket. Minél nagyobb értéket adhatunk meg, annál kevésbé lesz 3D-s a perspektíva.
- A none érték hatása, megegyezik a 0 értékkel, azaz nem változik az eredeti perspektíva.
A perspective tulajdonság értékei nem öröklődnek.
Vissza a tartalomjegyzékhez
A perspektíva középpontja (perspective-origin)
A perspective-origin tulajdonság segítségével megahatározhatjuk a perspective tulajdonság középpontját.
Paraméterek:
- A tulajdonságnak egy vagy két (szóközzel elválasztott) paramétert adhatunk meg.
- Két paraméter esetén az első a vízszintes, a második a függőleges elmozgatásért felel.
- Egy paraméter esetén az a vízszintes elmozdításért felel, míg a függőleges paraméternek automatikusan a center érték helyettesítődik be.
- Pozitív értékek esetén az eredet balra-fel, negatív esetén jobbra le mozdul el.
Értékek:
- Megadhatunk százalékos értékeket.
- Megadhatunk hosszúság értékeket.
- A left érték hatásra, a perspektíva a gyermek elem bal oldalától számítódik.
- A top érték hatásra, a perspektíva a gyermek elem tetejétől számítódik.
- A right érték hatásra, a perspektíva a gyermek elem jobb oldalától számítódik.
- A bottom érték hatásra, a perspektíva a gyermek elem aljától számítódik.
- A center érték hatásra, a perspektíva a gyermek elem középpontjától számítódik.
A perspective-origin tulajdonság értékei nem öröklődnek.
Példa - 3D transzformációk – példa
MagyarázatA példában egy kockát látuk, ahol különböző perspective és perspective-origin értékeket adtunk meg.
Vissza a tartalomjegyzékhez
Az elem hátoldalának láthatósága (backface-visibility)
A backface-visibility tulajdonság segítségével az elem hátoldalának láthatóságát állítjuk be.
Értékek:
- A visible érték hatására, az elem hátoldala láthatóvá válik, ha egy transzformáció során az kerül előtérbe.
- A hidden érték esetén az elem hátoldala nem lesz látható.
A backface-visibility tulajdonság értékei nem öröklődnek.
Vissza a tartalomjegyzékhez